Gratis
maandelijks bulletin gericht op de ontwikkeling van het menselijk potentieel.
Uitgegeven door X-plore Development, bureau voor integrale
ontwikkeling.
Thema:
betekenis geven 2
Lift
yourself by yourself
Je denkt dat jij
je gedachten denkt,
Maar je gedachten denken jou.
Je leeft het leven van je gedachten.
De vorige keer schreef ik dat
wij betekenis geven aan
ervaringen en omstandigheden.Aan iedere gebeurtenis koppelen wij
een
gedachte en we hebben de neiging deze gedachte als waar te zien.
Vervolgens
komen we op een of andere manier tot actie. Dit principe heeft voor
veel
mensen verstrekkende gevolgen. Ik geef enkele voorbeelden van
mensen, die
ik de laatste tijd ben tegengekomen tijdens training of coaching,
waarin
het principe van betekenis geven opvallend was.
Tijdens een teamtraining
wordt met de leidinggevende
van het team besproken dat hij altijd aan het werk is. Van 's
ochtends
vroeg tot 's avonds laat. Deze man wordt daar erg moe van en loopt
op
zijn achterste benen. Het lukt hem niet op een andere manier te
werken
ook al geeft zijn vrouw aan de situatie onwenselijk te vinden.
Na doorvragen wordt duidelijk dat hij sterk gericht is op
mensen,
die het moeilijk hebben. Daar gaat hij vervolgens iets voor doen of
regelen. Echter zonder na te gaan hoe moeilijk die ander het heeft
en wat
voor hulp diegene zou willen hebben. Zijn interpretatie van een
zucht,
een gezichtsuitdrukking of een uitgesproken woord is voldoende om
in
actie te komen. Na verder doorvragen blijkt dat hij een belangrijke
betekenis
geeft aan zijn bestaan namelijk hij wil er toe doen. Sterker nog hij
wil
dat aan zijn graf gezegd wordt dat hij er toe gedaan heeft. En hier
werkt
hij op zijn manier erg hard aan. Veel betekenisgeving dus vanuit
zijn
gevoeligheid goed te zijn.
Een man is in een
gezin opgegroeid waarin sporten en
vooral winnen erg belangrijk is. Als hij of één van
zijn broers en
zusters thuiskwamen na een sportwedstrijd was de eerste vraag van
zijn
moeder altijd "En....gewonnen?" Als dat zo was werd er
uitvoerig over gesproken. Bij verlies werd er geen woord aan de
wedstrijd
vuil gemaakt. In de betekenisgeving voor deze man is iedere situatie
met
iemand een mogelijkheid om te winnen geworden. Bij winst namelijk
stijgt
zijn eigenwaarde sterk. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor
het
leven van de man. Hij heeft veel tijd nodig om zich goed voor te
bereiden, hij wil altijd het laatste woord hebben, hij gaat
competitie
aan met mensen die niet met competitie bezig zijn. Hij is soms
kinderachtig in kleine dingen. Deze man ziet niet hoe mensen zijn.
Hij
ziet mensen zoals hij zelf is.
Nu lijken bovenstaande
voorbeelden erg opvallend, maar dat
zijn ze niet. Ze gelden als principe voor ons allemaal. Het zijn
voorbeelden van mensen, die een manier hebben gevonden om hun
eigenwaarde
te hervinden. Een eigenwaarde, die zij in hun jeugd zijn
kwijtgeraakt toen ze tot de conclusie kwamen, dat zoals ze
werkelijk
zijn, blijkbaar niet goed genoeg was voor hun omgeving. Het is de
ontwikkeling van het ego, dat probeert liefde te krijgen. Liefde die
zich
uit in aandacht en belangstelling van anderen, maar ook door
schouderklopjes en waardering te krijgen. Ook de liefde die aan
zichzelf gegeven wordt is een aspect van het ego. Door
onderandere
belangrijk te zijn (macht), door vaak te winnen of dingen heel goed
af te
leveren (perfectionisme).
We hebben allemaal een ego,
dat op zoek is naar liefde.
Een ego dat veel gedachten, gevoelens en acties (of juist niet)
produceert. Het ego geeft heel veel betekenis, waardoor wij niet
meer
kunnen zien hoe de wereld werkelijk is. Het is de ultieme vorm van
permanente mismatch met je omgeving. Veel mensen kennen hun mismatch
niet
of onvoldoende, waardoor ze echt geloven dat wat zij denken de
werkelijkheid is.
Veel succes en een fijne
tijd.
Reageren?
Stuur mij een mail.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen van Ewijk
X-plore Development
Training en coaching
www.x-plore.nl
j.vanewijk@x-plore.nl
0575 56 55 57 |