Gratis maandelijks bulletin gericht op persoonlijke
ontwikkeling en bewustzijn.
Thema: competenties en essentiële kwaliteit.
Binnen organisaties is
competentiemanagement al lang in zwang. Voor functies worden gewenste
gedragskenmerken benoemd waaraan medewerkers moeten voldoen. Dit, voor de
functie gewenst gedrag, wordt ingezet om mensen te selecteren, te
beoordelen en bij het maken van persoonlijk ontwikkelingsplannen (POP).
De basisgedachte hierbij is dat wanneer medewerkers het gewenste gedrag
laten zien, de organisatie succesvol zal zijn. Mensen zijn echter erg
verschillend en vertonen vele soorten van gedrag, dat lastig te sturen
is.
In de praktijk komt het erop
neer, dat medewerkers, veelal gewezen worden op minder ontwikkelde
gedragseigenschappen en daaraan moeten/willen gaan werken. Meestal gaat
het niet om het versterken van sterke punten, maar om het aanpakken van
minder sterke kanten. Welke boodschap wil je als organisatie geven?
Competenties zijn beschrijvingen
van gedrag. Het gaat om wat je uiterlijk kan waarnemen aan iemand: dat
wat iemand doet en zegt. Het basisprincipe is: als je dit doet en dat
zegt, je de juiste competentie laat zien. Het niveau is gedrag en
vaardigheden en laat de beweegredenen voor gedrag (denken, voelen en
intuïtie) liggen. Ontwikkelen via competenties kent een zekere mate van
oppervlakkigheid.
Het kan natuurlijk ook anders en
daar droom ik van. Organisaties kunnen mensen helpen om hun essentiële
kwaliteit te ontdekken en in te zetten. De essentiële kwaliteit van
mensen manifesteert zich, in eerste instantie, niet op gedragsniveau
(doen), maar op identiteitsniveau (zijn). Ofwel: “zijn” als basis van
effectief gedrag. Deze kwaliteit is verbonden met wie mensen werkelijk
zijn en met wat hun persoonlijke missie is. Het veronderstelt dat mensen
iets bij te dragen hebben aan deze wereld en dat ze daarvoor uitgerust
zijn met een uniek talent of een combinatie van enkele talenten.
En….wat is er mooier om met
mensen te werken, die een missie hebben en hun werkelijke kwaliteit laten
zien. De essentiële kwaliteit stroomt namelijk vanzelf, het gaat
moeiteloos (flow) en heeft een groot effect op mensen en organisatie. Doe
meer met minder.
Voor het ontdekken van de
essentiële kwaliteit is ook een ontwikkelprogramma (POP) nodig. Veel
mensen kunnen hun eigen essentiële kwaliteit moeilijk benoemen. Dat werd
ze ook niet geleerd op school waar de focus vooral op kennis lag. Mensen
vinden het vaak moeilijk om weten wie ze werkelijk zijn en hoe ze
zichzelf kunnen versterken. Het ontdekken van de essentiële kwaliteit is
de eerste stap. Wat tegenhoudt om deze voluit in te zetten is de tweede.
Er zijn namelijk innerlijke hindernissen om te overwinnen.
There is more to X-plore.
Mijn tweets
volgen?
Veel succes en een fijne tijd.
|